Norssin toimintaohjeet syrjintä- ja häirintätapauksissa


Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen oppimisympäristö on jokaisen oppilaan ja opiskelijan oikeus Helsingin normaalilyseossa.
Kenenkään ei tarvitse sietää häirintää eikä syrjintää toisten oppilaiden tai henkilökunnan taholta.
Koulussa ristiriitoja ihmisten välillä voi syntyä jopa päivittäin
kaikki tällaiset tilanteet eivät kuitenkaan ole syrjintää tai häirintää.
Ole siis selvillä, mistä on kyse ja miten voit itse toimia, jos joudut syrjinnän tai häirinnän kohteeksi.

Mistä syrjinnässä ja häirinnässä on kyse?

 Syrjintä
  • henkilöä/ihmisryhmää kohdellaan ilman hyväksyttävää syytä eri tavalla kuin muita samassa
    asemassa olevia ihmisiä
  • syrjinnän syynä voi olla esim. henkilön kulttuuritausta, syntyperä, etninen tausta, kieli, sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen, ikä, uskonto, mielipide

    Häirintä
  • yksi syrjinnän ilmenemismuoto
  • toiminta, joka synnyttää halventavaa tai uhkaavaa ilmapiiriä sekä loukkaa henkilön/ihmisryhmän arvoa, kuten seksuaalivähemmistöön kuuluvan oppilaan nimittely tai rasistiset vitsit

  • Sukupuolen perusteella tapahtuva häirintä
    –  ei-toivottu käytös, joka liittyy henkilön sukupuoleen
    –  loukkaa tai halventaa henkilön arvoa
    –  ei ole välttämättä seksuaalista häirintää

    Seksuaalinen häirintä
  • luonteeltaan seksuaalista, ei-toivottua toimintaa
  • fyysistä, sanallista tai muunlaista häirintää
  • seksuaalinen häirintä voi ilmetä seuraavin tavoin:

    • seksuaalisesti vihjailevat eleet ja ilmeet
    • härskit puheet, kaksimieliset vitsit sekä vartaloa, pukeutumista tai yksityiselämää koskevat huomautukset ja kysymykset
    • seksuaalisesti värittyneet aineistot, kirjeet, sähköpostit tai puhelinsoitot
    • fyysinen koskettelu, sukupuoliyhteyttä tai muuta sukupuolista kanssakäymistä koskevat ehdotukset tai vaatimukset 
    • raiskaus tai sen yritys

Mitä häirinnän kohteeksi joutunut voi tehdä?

1) Pyydä kiusaajaa tai häiritsijää lopettamaan. Tekijä ei välttämättä itse ymmärrä, että koet hänen käytöksensä loukkaavaksi.
2) Kirjaa ylös tapahtumat, jos epäasiallinen käytös jatkuu. Huomioi seuraavat seikat:
o Milloin? Päivämäärä ja tilanne (esim. välitunti/oppitunti)
o Mitä? Kuka? (lyhyt kuvaus epäasiallisesta käytöksestä)
o Säästä mahdollisesti saamasi viestit yms., koska niitä voidaan tarvita todisteina tapausta selvitettäessä.

Kenen puoleen voi kääntyä?

Voit kertoa häirinnästä kenelle tahansa aikuiselle Helsingin normaalilyseossa.
Ensisijaisesti voit kääntyä seuraavien tahojen puoleen:
  • oma luokanohjaaja/ryhmänohjaaja
  • tasa-arvovastaava: Kristiina Holm
  • kouluterveydenhoitaja
  • koulupsykologi
  • peruskoulun rehtori Juha-Pekka Husso, lukion rehtori Tuula Koskimies-Siren, johtava rehtori

Katso koko dokumentti

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *